„Jak zdobywać rynki zagraniczne w nowych trudnych czasach?” – wystąpienie na „Innowator Podkarpacia”

„Jak zdobywać rynki zagraniczne w nowych trudnych czasach?” – wystąpienie na  „Innowator Podkarpacia”
Na początku grudnia Grzegorz Bratek miał  przyjemność wystąpić na konferencji dla przedsiębiorców w czasie wręczenia nagród „Innowator Podkarpacia 2022” organizowanym w AEROPOLIS przez Rzeszowską Agencje Rozwoju Regionalnego.
To było świetne wydarzenie, w którym uczestniczyło prawie 200 przedsiębiorców, przedstawicieli świata nauki oraz Instytucji Otoczenia Biznesu.
Najważniejsze przemyślenia z wystąpienia Grzegorza Bratka „Jak rozwijać sprzedaż zagraniczną w trudnych czasach”:
  •  CHAOS – Prowadząc ekspansję zagraniczną MUSISZ BYĆ GOTOWYM NA TURBULENCJE  – kryzys pojawiają się stale. Na różnych rynkach doświadczamy go w różny sposób. W jednych krajach waluta się osłabia, a w innych umacnia. Problem z brakiem towaru lub z inflacją. W swojej 20 letniej przygodzie ze sprzedażą międzynarodową doświadczyliśmy wielu kryzysów i za każdym razem nasz eksport wychodził na mocnym plusie.
  • DODATKOWE KORZYŚCI -Dziś ekspansja zagraniczna to nie tylko DODATKOWA SPRZEDAŻ i NOWI PARTNERZY. Możemy zabezpieczyć biznes przez DYWERSYFIKACJĘ (inne problemy, inne branże, inne cykle koniunkturalne)
Sprzedaż na inne rynki to też nauka. Możliwość zdobycia KNOW-HOW o innych potrzebach, sposobach docierania do klienta, kanałach dystrybucji i komunikacji z rynkiem.
Przede wszystkim na wielu rynkach, możemy osiągnąć znacznie wyższy poziom MARŻ.
ZMIEŃ MYŚLENIE: Zamiast: „Mam ofertę, to gdzie ją teraz sprzedać?” -zrozum co się dzieje na danym rynku zagranicznym, jak funkcjonuje dystrybucja, jakie są wyzwania klienta i Twojego dystrybutora -> daj rozwiązanie
  • MEGA-TRENDY STRUKTURALNE:  mierzymy się z kilkoma nakładającymi się na siebie kryzysami strukturalnymi, które tworzą zawirowania rynkowe, ale też potężne SZANSE
– ZMIANY KLIMATYCZNE ->to wyzwania dla produkcji oraz zmiana podejścia konsumentów.
– ZMIANA POKOLENIOWA –>coraz większy wpływ pokolenia Y i Z na sposób pracy, zarządzania, wyboru dostawców.
W Europie starzenie się społeczeństwa tworzy popyt na produkty i usługi dla seniorów. W Afryce dynamicznie rośnie liczba młodych konsumentów. Potrzebują oni produkty, czy systemy związane z edukacją i tworzeniem rodzin.
– KRYZYS ZADŁUŻENIOWY -> gigantyczny dodruk, inflacja, a przez to ubożenie społeczeństwa -> to nowe zachowania związane z oszczędzaniem oraz wydawaniem pieniędzy.
– KRYZYS ENERGETYCZNY -> tworzy szanse na optymalizację produkcji, bardziej oszczędne produkty
  • SEGMENTACJĘ RYNKU -> Jakie branże wciąż mają się dobrze, które mają procesy zakupów, w których będziesz mógł się odnaleźć? W którym segmencie masz istotne przewagi konkurencyjne, a oferowana przez Ciebie wartość, jest poszukiwana?
  • AVATAR KLIENTA – Zastanów się kto jest Twoim idealnym klientem?  Jakie ma cele, zadania? Jak się porusza w procesie decyzyjnym? Kto na niego wpływa?W obecnych niestabilnych warunkach – jakich trudności doświadcza? Może dostawy od dotychczasowych partnerów są zablokowane? Jakie elementy jego biznesu  podrożały?
Tematów oraz dyskusji związanych z eksportem w trudnych czasach było w czasie wystąpienia jeszcze wiele.
Najważniejsza wskazówka to zmapowanie sytuacji klienta i zrozumienie jak zmienił strategię w obecnych turbulencjach.
Znajdując odpowiedź jak Twoja oferta pomoże mu we wdrożeniu tej zmiany – ekspansja będzie znacznie prostsza.
Zapraszamy na nasze projekty budujące kompetencje w tym obszarze: