Transport w praktyce dla firm handlowych i produkcyjnych
Dla kogo?
To szkolenie jest dla Ciebie jeżeli:
- chcesz pogłębić swoją wiedzę merytoryczną i praktyczną z zakresu zagadnień transportowych i logistycznych;
- ograniczyć i dbać o niskie koszty transportu w firmie
- ustrzec się przed problemami w branży transportowej
- harmonijnie współpracować z partnerami zagranicznymi.
Każde szkolenie jest poprzedzone badaniem potrzeb, na podstawie którego zostaje przygotowany program dostosowany do potrzeb i poziomu zaawansowania Uczestników.
Co zyskają uczestnicy?
Dzięki połączeniu doświadczenia, praktyki i efektywnych metod, Uczestnicy nabędą umiejętności oraz otrzymają praktyczne, łatwe w zastosowani wskazówki:
- Uczestnicy po szkoleniu będą wiedzieli jak ograniczyć i dbać o niskie koszty transportu w firmie.
- Będą wiedzieli jakie są przepisy prawa związane z daną gałęzią transportu, za co odpowiada Nadawca towarów, a za co Przewoźnik i Spedytor, jak dobrać właściwą regułę Incoterms dla konkretnej sytuacji transportowej.
- Będą potrafili rozpoznać kto odpowiada za powstałe szkody przewozowe i złożyć reklamację.
- Dowiedzą się czym różni się Przewoźnik od Spedytora ,w jakich sytuacjach korzystać z Przewoźnika, a w jakich ze Spedytora. Będą umieli zweryfikować Przewoźnika i Spedytora oraz ich polisy, tak aby powierzyć towar właściwemu podmiotowi.
- Będą potrafili skompletować dokumentację transportową , skonstruować umowę przewozu i spedycji oraz zlecenie przewozu i spedycji.
- Dowiedzą się jak prawidłowo wypełnić list przewozowy CMR, dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych oraz co powinno się znaleźć w instrukcjach konosamentowych.
- Poznają wiele praktycznych rad jak ustrzec się przed problemami w branży transportowej takimi jak: oszustwa, szkody przewozowe ,brak wypłaty pełnych odszkodowań, okresowy brak środków transportu, opóźnienia w transporcie.
Plan szkolenia
Zastosowanie reguł Incoterms 2020 w transporcie krajowym i międzynarodowym
1.informacje ogólne
- czym są reguły Incoterms, ich wersje i zastosowanie,
- co regulują, a czym nie zajmują się reguły Incoterms,
- miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia, a przejście ryzyka,
- jak poprawnie zapisywać warunki dostawy,
- różnice między Incoterms 2010 a Incoterms 2020,
2. szczegółowe omówienie reguł Incoterms 2020 dla wszystkich środków i gałęzi transportu, zalecenia do stosowania,
regułyEXW,FCA,CPT,CIP,DAP,DPU,DDP,( dlaczego EXW i DDP powinno stosować się rzadko, a są nadużywane )
3. szczegółowe omówienie reguł Incoterms 2020 dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego, zalecenia do stosowania,
reguły FAS, FOB, CFR, CIF ( dlaczego te reguły nie powinny być stosowane do transportu morskiego kontenerów)
Transport drogowy w handlu krajowym
- obowiązki Sprzedającego/Kupującego wynikające z organizacji transportu,
- podstawowe różnice między Przewoźnikiem i Spedytorem oraz przepisy regulujące ich odpowiedzialność,
- Ustawa Prawo Przewozowe (UPP) co reguluje, czym się nie zajmuje,
- w jakim stanie Nadawca powinien powierzyć towar Przewoźnikowi,
- prawa Przewoźnika w momencie przyjęcia towaru do przewozu,
- za co odpowiada Nadawca, a za co Przewoźnik,
- w jakich sytuacjach Przewoźnik nie odpowiada za powierzony mu towar,
- odpowiedzialność za czynności związane z załadunkiem, rozmieszczeniem, mocowaniem ładunku na pojeździe, czynności porządkowe,
- ustalanie trasy, ceny, wybór środka transportu,
- termin przewozu oraz odpowiedzialność za opóźnienie,
- przesyłka utracona i postępowanie w razie jej odnalezienia,
- kto i kiedy może dokonywać zmian w umowie przewozu- zapobieganie oszustwom,
- czego zabrania się Nadawcy zgodnie z UPP,
- kiedy Przewoźnik może dokonać zastawu na przesyłce i likwidacji przesyłki,
- wydanie przesyłki Odbiorcy,
- zasady postępowania w przypadku powstania szkody w przesyłce( protokół niezgodności w dostawie ,reklamacja),
- kiedy należy się odszkodowanie i jak ustalić jego wysokość,
- dochodzenie roszczeń , przedawnienia,
- co warto wiedzieć, dodatkowe wskazówki.
Transport drogowy w handlu międzynarodowym- Konwencja CMR
- zastosowanie Konwencji CMR i jej zasięg,
- zakres odpowiedzialności Nadawcy i Przewoźnika ,
- kiedy Przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności, pojęcie siły wyższej,
- obowiązki przewoźnika przy przyjęciu towaru do przewozu,
- odpowiedzialność za czynności ładunkowe, rozmieszczenie i mocowanie ładunku,
- kto i w jaki sposób może dysponować towarem w trakcie przewozu,
- odpowiedzialność za opóźnienie terminu dostawy, jakie kary umowne można stosować,
- kiedy towar uznaje się za zaginiony, sposób postępowania,
- procedura wydania towaru Odbiorcy, szkody przewozowe i reklamacje,
- wysokość odszkodowania zgodnie z CMR,
- Konwencja CMR jako prawo nadrzędne, wiążące,
- co z kwestiami , których Konwencja CMR nie reguluje
- co powinien mieć dobry Przewoźnik (polisa ubezpieczeniowa, niezbędne klauzule, rażące niedbalstwo)
Transport morski w handlu międzynarodowym- Kodeks morski
- obowiązki i odpowiedzialność Załadowcy/Frachtującego oraz prawa Przewoźnika morskiego,
- jaka jest odpowiedzialność Przewoźnika morskiego oraz kapitana statku,
- wykonanie przewozu morskiego i odstąpienie od umowy przewozu,
- kto i kiedy może dysponować ładunkiem,
- wydanie i odbiór ładunku,
- porzucenie ładunku jako sposób na nieuczciwych dostawców,
- szkody przewozowe i przedawnienie roszczeń,
- typowe szkody w transporcie morskim, awaria wspólna tylko z ubezpieczeniem Cargo, abandon jako rozwiązanie problemu całkowitej utraty ładunku,
- jak wyznaczyć wartość odszkodowania,
- jak znacznie ograniczyć koszty w transporcie morskim, pojęcia używane w transporcie morskim, jak zorganizować transport morski -praktyczne wskazówki,
- kontener jako podstawowa jednostka przewozowa , rodzaje, numer, certyfikat CSC, odpowiedzialność Przewoźnika zależnie od gałęzi transportu – podsumowanie.
Spedycja- Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne(OPWS) i Kodeks Cywilny
- jakie przepisy regulują działalność spedycyjną,
- umowa spedycji oraz regulaminy świadczenia usług,
- kiedy Spedytor jest przewoźnikiem ,
- odpowiedzialność Zleceniodawcy i Spedytora( należyta staranność) ,
- co to są czynności spedycyjne,
- kiedy Spedytor nie ponosi odpowiedzialności ,
- oferta i zlecenie spedycyjne- co powinny zawierać,
- obowiązki Spedytora wynikające z realizacji zlecenia, odbiór i wysyłanie przesyłki,
- obowiązek zabezpieczenia roszczeń Zleceniodawcy przez Spedytora,
- kiedy Spedytor zawiera ubezpieczenie Cargo na rzecz Zleceniodawcy,
- prawa Spedytora,
- reklamacje i wysokość odszkodowania,
- przedawnienia roszczeń, rozstrzyganie sporów,
- minusy OPWS 2010,
- jak powinna wyglądać praca Spedytora,
- co powinien mieć dobry Spedytor,
- na co zwracać uwagę współpracując z popularnymi na rynku firmami spedycyjnymi.
Umowa Przewozu a Umowa Spedycji
- z kim zawierać umowę przewozu, a z kim umowę spedycji ,
- różnica między umową przewozu, a umową spedycji, co charakteryzuje obydwie umowy,
rodzaje umów,
cechy i elementy dobrze sporządzonej umowy( porządkowe, podstawowe, dodatkowe) - zlecenie przewozu i zlecenie spedycji ( przykładowy wzór)
Weryfikacja Przewoźnika i Spedytora
- jak zweryfikować Przewoźnika i Spedytora,
- jak zweryfikować polisę ubezpieczeniową Przewoźnika i Spedytora,
Dokumenty przewozowe: Listy Przewozowe i inne dokumenty transportowe
- rodzaje i funkcje listów przewozowych,
1.Krajowy List Przewozowy(KLP) oraz jego znaczenie w przewozach krajowych,
- co powinno znajdować się w KLP , przykładowy wzór, dokumenty dołączone do KLP,
2.Międzynarodowy list przewozowy CMR i jego znaczenie w transporcie międzynarodowym ( czy jest wymagany i czy może być stosowany w przypadku transportu krajowego),
- odpowiedzialność za wystawienie i treść CMR,
- co powinien zawierać , wzór,
- czy neutralizacja CMR jest zgodna z prawem,
- co wpisać do listu przewozowego aby Przewoźnik odpowiadał za całą wartość towaru i ponosił wszystkie koszty opóźnienia w dostawie (deklaracja wartości i specjalnego interesu w dostawie),
- kary za brak dostarczenia potwierdzonego listu przewozowego do Nadawcy,
3.Morski list przewozowy
- konosament, jego funkcje i znaczenie w transporcie morskim,
- odpowiedzialność za wystawienie konosamentu i dane znajdujące się w nim, instrukcje konosamentowe , rodzaje konosamentów i ich zastosowanie( załadowania, przyjęcia do załadowania , imienne, na zlecenie, na okaziciela , armatorski, spedytorski i inne)
- telex release, sea waybill lub express bill of lading, FIATA BL
- sposoby na zwolnienie kontenerów,
- co musi zawierać konosament zgodnie z Kodeksem Morskim, klauzule konosamentowe, omówienie przykładowego wzoru,
- dokumenty wydawane przez przewoźnika morskiego i okoliczności ich wydania( nota bukingowa ,lista ładunkowa, kwit sternika , manifest ładunkowy),
4.Dokumenty spedytora ( zaświadczenie spedytorskie, instrukcja wysyłkowa)
5.Dowód dostawy( POD-proof of delivery , Lieferschein) ,
6.Dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych w różnych rodzajach transportu,
7.Inne dokumenty wykorzystywane w transporcie: Karnety TIR, ATA, CPD oraz T2,T1,
8.Komplet dokumentów przewozowych i spedycyjnych.
Załadunek, rozmieszczenie i mocowanie ładunków na środku transportu
- oznakowanie środków transportu i kontenerów,
- właściwy sposób opakowania i zabezpieczenia towaru, palety fumigowane,
- prawidłowe załadowanie na środek transportu i rozmieszczenie ładunku na pojeździe,
- załadunek na właściwy środek transportu i powierzenie ładunku osobie uprawnionej,
- mocowanie ładunku na środku transportu,
- przepisy dotyczące ładowania, zabezpieczenia i mocowania ładunku,
- zasady załadunku gwarantujące bezpieczeństwo towarów w kontenerze, Certyfikat Załadowania.
Ubezpieczenie Cargo
- polisa ubezpieczeniowa i jej rodzaje( polisa jednorazowa i generalna),
- rodzaje szkód przewozowych,
- które ubezpieczenie zapewnia bezpieczeństwo przewozu naszych towarów.
- dlaczego ubezpieczenie CARGO,
- uwaga na Cargo zawierane za pośrednictwem Spedytorów i Przewoźników,
- klauzule ładunkowe Instytutu Londyńskich Ubezpieczycieli (A,B,C) oraz inne klauzule stosowane przez ubezpieczycieli, ważne pojęcia z zakresu Ubezpieczenia Cargo.
- ustawa SENT,
- ograniczenia transportowe w UE
Praktyczne rady jak realnie ograniczyć koszty transportu w Przedsiębiorstwie
Po ukończeniu szkolenia otrzymasz Certyfikat “Transport w praktyce dla firm handlowych i produkcyjnych” ceniony przez pracodawców!